4LIGHT:s vision är att förbättra synligheten och säkerheten för personer som vistas och arbetar i utsatta miljöer. Vi vill agera på en global marknad och vara det primära valet för kunder där synligheten är en avgörande faktor för att minska antalet olyckstillbud.
LÄS MERPå 4LIGHT är vår grundläggande filosofi att synlighet, säkerhet och arbetsmiljö är av högsta prioritet. Vi är stolta över att erbjuda innovativa ryggsäckar och selar med LED-belysning som har förändrat spelet när det gäller att förbättra dessa viktiga aspekter i olika verksamheter.
LÄS MERVi tror på transparens när det gäller vårt materialval. Det är avgörande för att säkerställa att hållbarhetsmålen uppnås. Det möjliggör att våra konsumenter och samarbetspartners kan fatta informerade beslut om produkterna de köper och använder.
LÄS MERVISION
4LIGHT:s vision är att förbättra synligheten och säkerheten för personer som vistas och arbetar i utsatta miljöer. Vi vill agera på en global marknad och vara det primära valet för kunder där synligheten är en avgörande faktor för att minska antalet olyckstillbud.
BAKRUND
En sen eftermiddag kom Sebastian till sina föräldrar efter en MC-tur. En bilist hade hastigt bytt körfält och var nära att köra på honom. Skrämd av vad som kunde ha hänt var Sebastian såklart väldigt skärrad. Att åka MC ger en känsla av frihet men det är inte ofarligt. Ett stort problem är att motorcyklister inte syns i trafiken.
IDÉ
Kourosh är ingenjör, uppfinnare, innovatör och pappa till Sebastian. När han hörde vad som hade hänt och med vetskapen att han nästan förlorat sin son blev han rädd. Efter en lång natt med sax och lödkolv hade han utrustat Sebastians MC-jacka med lysdioder och trådlös elektronik. När Sebastian dagen efter åkte hem med sin ”nya” jacka visade medtrafikan- ter ett helt nytt, hänsynsfullt beteende då han verkligen syntes!
GRUND
MC-jackan gav många idéer om situationer där personer har behov av bra synlighet. Bl.a. vägarbetare och logistikpersonal som ofta rör sig i trafikerade miljöer bland både omgivande trafik och arbetsfordon. Maskinerna syns bra men inte de som behöver synas – arbetarna.Flera intervjuer och undersökningar visade att intresse fanns för en lysande produkt, men de flesta ville inte klippa sönder sina kläder. Intresset fanns istället för en kompletterande produkt och det dröjde inte länge innan den första LED-selen var född.